Найпростіший автомобільний зарядний пристрій

58

Вітаю, радіоаматори-самоделкіни!

Рано чи пізно в житті кожного автомобіліста настає такий момент — потрібно виїжджати, а єдиний автомобільний акумулятор сів. Якщо поблизу є інші автомобілі, можна попросити добрий людей» прикурити», тобто взяти напругу з бортової мережі іншого автомобіля для запуску двигуна. Проте, мати під рукою хоча б простеньке зарядний пристрій для акумулятора просто необхідно, адже в один момент поруч просто нікого може не виявитися. Тим більше, що для складання найпростішого зарядний пристрій потрібен мінімум компонентів, найголовнішим і основним з яких буде потужний трансформатор. Саму примітивну схему зарядного можна побачити нижче.

По суті, це всього лише трансформатор з підключеним до нього діодним мостом і амперметром. Також є два запобіжника, один в ланцюзі 220в, другий в ланцюзі на виході, зверніть увагу, вони мають різні номінали. З огляду на, що сама схема не містить ніяких захистів, не варто нехтувати установкою запобіжників. Є деякі нюанси, які стосуються трансформатора — він повинен бути досить потужним, 100вт і більше, а також мати вихідну напругу близько 12-15в. Визначити потужність трансформатора побічно можна по його габаритам і вазі, а також діаметру дроту обмоток. Використовувати також можна і саморобний трансформатор, наприклад, якщо взяти сердечник трансформатора від мікрохвильовки, видалити штатну високовольтну обмотку і замість неї намотати товстим проводом свою, на потрібну напругу. З заводських підійде, наприклад, тс160, даний трансформатор встановлювався в лампові телевізори» світанок «і» рекорд», саме його і буде використовувати автор. Фото трансформатора нижче.

На трансформаторі є дві накальні обмотки, кожна з яких розрахована на напругу 6,55 в і максимальний струм 7,5 а.послідовне з’єднання цих обмоток дасть напругу 13,1 в з тим же струмом 7,5 а — саме те, що потрібно. Використовувати можна і більш малопотужні трансформатори, з струмом 1 — 3а, але в цьому випадку процес заряду буде тривати недозволено багато часу-кілька діб.

Так як потужний трансформатор буде віддавати великий струм на зарядку акумулятора, то і діодний міст повинен бути розрахований на відповідну потужність. Підійдуть, наприклад, діоди д242а, максимальний струм яких становить 10а. Для складання з них діодного моста потрібно 4 діода. Всі з’єднання з вторинної обмотки трансформатора і після діодного моста повинні бути виконані якісно і з використанням проводів великого перерізу — на них не буде втрат в процесі зарядки і вони не будуть нагріватися.

Діодний міст можна взяти і готовий, наприклад, підійде кврс5010, представлений нижче. Перевага такого варіанту в тому, що діодні збірки зазвичай вже передбачають отвори для зручного кріплення на радіатор, а в процесі роботи діодний міст може сильно нагріватися, тому радіатор просто необхідний.

Ще одна складова зарядного пристрою — амперметр. Процес заряду прекрасно буде йти і без нього, проте, амперметр необхідний для контролю протікає струму, а відповідно і індикації ступеня заряду акумулятора. Працює це наступним чином: на самому початку при підключенні повністю розряджений акумулятор буде споживати найбільший струм, що обмежується лише потужністю трансформатора і діодного моста. У міру заряду струм буде падати і до кінця складе 0,5 — 1а, при даних показаннях акумулятор слід знімати з заряду, адже перезаряд загрожує закипанням акумулятора. Найбільш практичним і зручним буде стрілочний амперметр, таких ще багато збереглося з радянських часів. Якщо під рукою є проста стрілочна головка, зробити з неї амперметр дуже просто — потрібно лише додати шунт, попередньо його розрахувавши.

Для зручного підключення акумулятора на вихід зарядного встановлюються крокодили. Не варто перевіряти роботу пристрою» на іскру», замикаючи між собою крокодили — це призведе до згоряння запобіжників, або виходу з ладу діодного моста.

При підключенні акумулятора також обов’язково необхідно стежити за дотриманням полюсів — враховуючи, що зарядний не містить ніяких захистів, переполюсовка може привести до пошкодження акумулятора. Заради інтересу автор наводить осцилограму напруги на виході зарядного пристрою. Так можна побачити, то не постійний, а імпульсний — він кращий в зарядці автомобільних акумуляторів.

Всі деталі, зокрема трансформатор і діодний міст можна розташувати всередині міцного корпусу, а на передню панель вивести амперметр. Таким чином, вийшло максимально просте зарядний пристрій, зібрати яке можна за пару годин з дуже доступних компонентів — найдорожчим є трансформатор, але і то, його можна знайти на звалищі в складі викинутого телевізора. Вдалої збірки!

Джерело (source)